Wednesday, May 16, 2007

decided.

"Ya Allah,Jauhilah aku dari berprasangka buruk kepadaMU,kuatkanlah semangatku dalam menghadapi ujianMu yang amat berat ini serta permudahkanlah aku dalam segala urusanku.Sesungguhnya Engkau maha mengetahui apa yang terbaik buatku dan apa yang tidak baik.Permudahkanlah ya Rabb!Tenangkanlah hatiku di saat aku merasa keresahan yang berpanjangan.Lapangkanlah dadaku menerima UjianMu ini.Ameen ya Rabbal 'Alamin"

Visited tok this afternoon.she looks kinda okay.tapi tok sedang dalam kesakitan for now since dia tak ambil painkillers which is good.the doctor pun x advise untuk ambil since she have the gut untuk tahan sakit.tok sangat tabah dan kuat semangat untuk melawan penyakitnya.(kalaulah sekuat dan setabah itu kita dapat melawan hawa nafsu,sigh).her liver is malfunctioning,jadi doctor nasihatkan untuk makan makanan kaya protein untuk mempercepatkan hati tok sembuh.for the first time untuk beberapa lama,I get to speak with tok.biasanya bila saya datang tok sedang tidur,dan saya hanya memerhatikan tok tidur.tetapi tadi sempat juga tok bercakap dengan cucu dia yang seorang ini.lepas juga rindu pada my grandma.

By the way,nyah is already becoming like tok waji.asyik bertanyakan keputusan saya.sebenarnya,hari ini saya telah pun mengambil keputusan untuk mendaftarkan diri ke matriks pada isnin depan atas sebab-sebab peribadi.

Seperti biasa baba never stops me from making decisions.but through his way and his actions,he makes me clear that he does not support 100% the decision I made.ummi was kind of x kisah.susah betul jadi anak consultant.uhuh~by the way,baba explained,as a consultant,dia selalu kata to his clients yang employers akan berebut untuk employ graduates from uia,because of their capability in speaking English and their leadership quality.dari segi ini,uia is the top university.suddenly his own daughter nak risk masuk matrix and dapat college universities.

ummi as the deputy dean of student affairs pun mengiyakan since sime darby just called her untuk dapatkan students uia for scholarship.mereka nak above 3.5 students,but the problem is budak yang qualify majority are already taken by other big companies such as petronas and bla3.so ummi said,look how easy it is untuk dapatkan scholar.even belum grad pun,company dah berebut untuk give you scholarship and offer you a job.jadi anak deputy dean pun susah jugak.uhuh~im not complaining,bersyukur sangat dapat parents yang educated and know these stuffs.it is just..entahlah..

My best friend said to me,maybe kita perlu berkorban for the sake of our parents blessing.sebab memang itu yang syaitan paling tak nak sekali since redha Allah terletak pada redha ibu bapa.ummi sendiri pernah cakap abang ikut je everything my parents cakap,and his life is kinda easy and peaceful je.ada jugak yang advised me jangan ikut sangat apa orang cakap since this is our own life,nanti bila kita buat tanpa minat,kita susah nak succeed.it is quite true though.but don’t get it wrong,ummi baba tak pernah paksa saya untuk buat keputusan berdasarkan kehendak mereka,mereka just nasihatkan and it is up to me to decide.

So,everyone is asking me what is my decision.secara muktamadnya,saya akan menurut nasihat ibubapa saya kerana redha ibu bapa itu bukan senang untuk dicari.saya juga percaya yang kejayaan akademik saya sangatlah berkadar langsung dengan keredhaan ibu bapa saya yang turut berkadar langsung dengan redhaNya.so sayonara kmk,and uia,here I come.sigh~inilah universiti yang saya dan kakak tekad untuk tidak masuk sejak kami kecil lagi.sudah takdir ILAHI..

No comments:

Post a Comment