Saturday, June 2, 2007

revealing

Tension.shout out baru saya di page friendster saya:revealing too much means life intrusion,and yet revealing nothing leads to hipocracy and self destruction.
Expalanation?well..sememangnya saya bukan jenis yang akan memberitahu orang lain apa yang menyesakkan fikiran saya.walaupun kalau dalam bab lain saya memang cepat je berterus terang,but not when it is related to my personal problems.dah nama pun PERSONAL probs kan?heh~usually I like staying low,so that orang tak perasan pun kewujudan saya.rasa lebih bahagia begitu.(sangat low self esteemkah saya??)so orang tidak akan ambil pusing tentang hidup saya,maybe juga sebab saya tak suka orang lain control hidup saya.well,that’s the reason baba kata I wont survive in boarding school.but I did survive kan?heh~

entahlah.yang pastinya,sudah banyak kejadian yang terjadi kesan daripada saya tak memberitahu masalah saya kepada orang.tapi saya tetap ‘tak mahu’ belajar dari pengajaran2 tersebut.saya tetap tak suka share my problem.saya lebih suka menulisnya sendiri atau ‘berbincang’ dengan diri sendiri.mungkin kerana itu jugalah saya paling banyak cerita my probs kepada best friend saya, kerana we always communicate thru letters,sejak form one lagi.so the procees built trust between us.uhuwwah fillah,sahabatku.

However,yes,I do realize sikap saya yang satu ni leads to hipocracy and self distruction.why is that?sebab bila kita tak reveal langsung our real self,then no one would know ur real personality.not even urself.so kita akan mudah terikut arus.apabila bersama tukang besi,maka jadilah kita kurang baik,sebaliknya apabila bersahabat dengan penjual minyak wangi,baiklah kita buat sementara.self destruction?this is possible apabila terlalu banyak memendam rasa sendirian.

As I have said before,maybe saya tak suka orang lain taking control of my life.memang dari kecil begitu.saya paling tak tahan kalau my younger bro bagi arahan.serious macam dictator!!tak boleh tidak.mungkin kerana ego saya juga.baba said this makes me hard to blend in with the society.entahlah.this is also the reason why I am surprised with myself when I started blogging.totally not me kan?dah beberapa kali rasa nak je tekan delete blog kat bahagian settings tu..heh~

By the way,biasanya,kalau ada musibah yang tiba-tiba menimpa,pasti kita akan teringat seseorang kan?sewaktu kuliah subuh di dorm dulu,pernah seseorang berpesan agar kita cuba mendahulukan Allah di dalam segala hal.termasuklah ketika kita ditimpa kesusahan.cuba mengadu kepada Allah,minta pertolongan dengan kata yang sebenar-benarnya kepada DIA.its not as easy as it seems.but it really does work.memang akan cepat terasa lega.dan kita juga boleh mengadu kepadanya.dan seperti yang pernah saya katakan,kita juga boleh cari solace dalam HIS loveletters.selalunya memang buka je quran kita akan dapat remedy to heal our own wound.

And this is what I found when I was troubled with something a few days ago.was written by syed qutb,in his book in the shade of the quraan,volume 30.his explanation on ayat 7-8,surah alinsyirah.
Maksud ayat:
Maka apabila engkau telah selesai dari Sesuatu urusan,tetaplah bekerja keras untuk urusan yang lain.dan hanya kepada Tuhanmulah engkau berharap.
Syed qutb:with hardship goes ease,so seek relief and solace.when u have finished WHATEVER u may have to do, then turn with all your heart to what deserves your toil and striving, namely devotion and dedication in your worship.
dan hanya kepada Tuhanmulah engkau berharap.
Seek him alone and let nothing whatsoever distract you.do not even think of the people u call to believe in HIM. a traveler must have his food with him and this is the real food for your journey; and a fighter for a cause needs to have his equipment and this is the equipment necessary for you. this will provide you with a feeling of ease in every difficulty you may encounter, and with comfort against every kind of affliction you may suffer.

No comments:

Post a Comment