Saturday, January 17, 2009

minda bawah sedar

bismillah,

bangun dari tidur sebentar tadi, sungguh aku kagum dengan sebaik-baik ciptaan Allah itu. manusia. ahsanitaqwim. Maha suci Dia. betapa minda bawah sedar manusia itu sangat powerful.

aku hairan juga, kalau benar manusia itu hebat, bagaimana dalam tidur akal masih boleh berfikir? bagaimana semasa kita pengsan, jantung masih berdenyut. maka ciptaan manusia itu yang hebat. penciptaNya yang hebat. seperti yang dikatakan tika RIS oleh(aku lupa siapa), we need to give credits to the one who deserves, dan Allahlah yang paling deserve.betapa minda bawah sedar boleh suppress kan kemahuan yang dipendam, atau mengekspreskan ketakutan yang tersembunyi dalam diri.

alkisahnya, aku mimpi berulang-ulang lebih 7 hari berturut-turut. mulanya kusangka sebab asyik melihat gambar-gambar gaza right before tidur. tapi tak juga. dah lama tak tengok gambar family. right.

btw, some people's presence do actually give impact to others. tanpa perlu dia kata apa-apa, cukup dia menzahirkan diri sahaja. ada pula yang personal blognya mahu membuatkan pembaca marah pada diri sendiri dan mahu berubah menjadi seperti penulis itu. mereka inilah nila-nila yang pekat. aku? rasa seperti habuk lebihan dunia.

dan tadi disoal bertubi-tubi, soalan simple-simple sahaja. ala-ala pendidikan islam sekolah menengah.skema jawapan, aku boleh jawab, tetapi bila disuruh mengulas lebih lanjut, aku fail. bila diminta dalil-dalilnya dari surah dan ayat mana, aku fail.hu. dan kantoi pula kerana sikit sahaja yang hadir.ades.lepas tu ku 'main tipu', pakai searchtruth.hee.

p/s:tambah naqibahku, jgn disangka ilmu yang dipelajari semasa sekolah itu cukup, nanti dah dewasa lama tinggal, itu yang mudah sesat tu.(huk!) perlu sentiasa menambah ilmu.

3 comments:

  1. huhuhu ika kite ade blaja psycho bab tdo neh
    time tdo mmg bley berfikir sbb otak kite masih aktif tp x seaktif time sedar la
    then that's y kite masih bley bgn dr tido..
    dan mimpi biase memenuhi kehendak yg kite xleh dapat time kite sedar~
    itu kebesaran Allah dan nikmat utk kite time tdo~
    huhuhuhu xsangke aku ingt lecture tdo neh sbb aku xtido..hehehehe

    ReplyDelete
  2. atiqahmohammadkhuzainiJanuary 20, 2009 at 7:17 PM

    tahniah amy, tak tdo time lecture!!!=D

    ReplyDelete
  3. hakimah khani binti suhaimiJanuary 26, 2009 at 7:24 PM

    ha ha rindu korang!

    ReplyDelete