Thursday, June 4, 2009

hai orang kampung

pak abu kata, tak boleh paksa orang.asalkan dia tak kacau orang lain, biaqpi la dia, dia nak bunuh diri pun takpa. kata orang putih,the only freedom worth its own name!

pak mat pulak kata, jauh dalam sudut hati semua orang, nak matlamat yang sama. kalau pak lebai kita tafsir, macam fitrahlah. tapi orang putih kata, general will. tapi lagu mana nak tau apa dia yang semua orang nak? oh, sebab tu lah kita bergantung pada Pencipta. Dia yang buat kita, Dia taulah. tapi kalau ada yang tak setuju macam mana? sambung pak mat, ha mereka tu sesat. tak jumpa lagi tujuan hidup. 

pak abu tulis tu, sebab pengalaman sendiri hasil didikan ayah yang sangat menekan. dah lama makan garam.pak mat tulis, sebab nak menang pertandingan menulis kat kampung!

pak abu=John Stuart Mills.

pak mat=Jean-Jacques Rousseau.

polsci is very interesting. tapi ramai classmates tak setuju dengan dua-dua. i find this funny, penat-penat pak abu dan pak mat berkarya. 

4 comments:

  1. smbg komen di sini.kt shoutbox dh byk sgt.segan pulak:P (perlu ke?haha) oohh kerabat kak zai itu ku kenal.tp xpasti dpt menghadirkn diri or tdk.wahhh sume pn dh smpai nx stage.alhamdulillah.moga2 dipermudhkn.erm,husband kak zai mayb nt x knal.ana pn xknl.tp sesuai lah,bak kate org..bagai pinang di belah dua.kak zai dibelah empat.ekeke.tuan empunya bdn namanye faizal:)

    ReplyDelete
  2. Aisyah Ismail =)June 4, 2009 at 6:59 PM

    24 july ni kak shida kawin.. best2.. last week. aisya gi kenduri kak zai hehe.. comel2.. aisya ade ngan dye sebelum nikah waktu nikah lepas nikah b4 sanding time sanding pas sanding hahaha

    n i'm d last person yg balik dr umah dye mlm tu.. best gak ar.. melepak kat kuantan tu 3hr pas habis btn hehe.. knangan2.. d day before ktorg solat subuh kat pantai balok.. ngan akhawat2 laen.. hihi.. insyaAllah ade rezki jumpa time knduri kak shida lak =) take care!

    ReplyDelete
  3. aliah ni yg cucms tu an.. thanks eh bg ktorg makan =) smoga jumpe lg aliah.. barakAllahufik

    ReplyDelete
  4. ni aisyah yg main pasir smbl akhawat lain bentang hadis n bjaye menghasilkn istana n bebola pasir tu yeh?hehe.rindu2.no big deal.nnt leh sggh umah afifah lg klau ke balok=)tp korg dh fly la kot.huhu.ye,smoge ketemu lagi aisyah.

    p/: maaf tuan blog.sesi jejak kasih:P

    ReplyDelete