Friday, August 7, 2009

gula perang

bismillah.
ummi requested some sort of desserts for buka puasa. tengok di dapur, rupanya gula putih dah habis, dan hanya ada gula perang-kurangmanis-kononnyabaikuntukkesihatan- itu.

tak mengapa. misi diteruskan. bancuh bancuh bancuh, tetap tidak manis-manis juga, walau sukatan gula sudah berganda-ganda dari resipi. dan bancuhan pun sudah hampir mencapai tahap tepu(exaggeration). maka saya teruskan sahaja. hasilnya, memang kurang manis. apapun, alhamdulillah, selamat di digest sudah.

the point is, walau berkati-kati(warning:exaggeration) gula perang digunakan, tetap tidak membawa hasil. atau jika membawa hasil, impaknya tidak maksima. tidak seperti susu pekat manis, manis sekali, letak sedikit pun mencukupi. gula perang tak efektif, tak kuat.

macam buih-buih di lautan. sounds familiar?susu manis ibarat qaedah sulbah(47:31) bagi yang familiar.

qaedah sulbah, seperti golongan yang pertama memeluk islam, sangat sedikit, tetapi mampu membentuk kumpulan 12 orang yang berbaiah aqabah. bilangan mereka sangat sedikit, tetapi mereka amat 'pekat manisnya', boleh menang perang badar dengan izin Allah, walau mereka di outnumbered oleh kafir quraisy. lalu memberi faedah pada islam tika itu. kerana mereka jelas misi hidup mereka. bukan sekadar menjalani hidup atau follow the flow, atau enjoy selagi boleh.

What is a Mission?
An inner urge to pursue an activity or perform a service.
A calling
what one intends to do or achieve
what is your Mission?
What is your Aim ? your ambition ? your dream? Goal? Intent? Objective? Target?

Do you even have a Mission?
I think you do.
It is up to you to find what guides you? …what inspires you ?
What gets you out of bed each morning..

What does your Mission have to be?
Does your Mission have to be huge or to be worthy?
Must it be big enough to change the world
NO!
Just big enough to change your world? Your life? Your future?
I believe you can be what you choose
from here.
kenapa penting menjadi manusia yang berguna, bukan hanya manusia yang sekadar menjalani hidupnya? kerana pemuda adalah aset. saidina umar tidak mengharap adanya bekalan emas atau perak untuk menegakkan kalimah Allah, tapi beliau mengimpikan pemuda seperti abu ubaidah aljarrah, muaz bin jabal, dan salim hamba abu hudzaifah.

saya pernah mempersoalkan, mission statement:to change the world?that is a bit too cliche.
namun ada yang menjawab mudah. semoga kamu menjadi rantai pada perubahan. contoh mudah, mungkin tok janggut mati tanpa sempat melihat kemerdekaan. tetapi dia turut menyumbang di dalam chainlink kearah kemerdekaan.

p/s:sempga krisis gula cepat sembuh. dan krisis-krisis lain di malaysia juga.

1 comment:

  1. good analogy n such a good post lah, awk. my bros br discuss similar topic n tau2 awk write psl ni jugak. ;)

    ReplyDelete