Wednesday, February 17, 2010

maulidurrasul

bismillah...

maaf jika agak beremosi.

bila saya sokong agar perarakan maulidurrasul dibatalkan, orang tuduh saya wahabi. orang tuduh saya lebih beriman pada nik aziz berbanding beriman pada Rasulullah saw.

bahkan tidak!

ada pihak yang emo mengatakan dengan penuh yakin, bulan maulud memang lebih besar dari ramadhan, hanya kerana memakai logik, lailatulqadar mulia kerana malaikat turun, 12 rabiul awal mulia kerana Rasulullah saw lahir. dan Rasulullah saw lebih mulia dari malaikat(says who?), maka haruslah maulud nabi lebih mulia dari lailatul qadar.

datangnya ayat itu dari a respected figure membuatkan saya sungguh kecewa.

-lailatul qadar ada hujah kelebihannya dalam Alquran, seperti firman Allah dalam surah alqadr.
-maulud nabi ada ke eh hadith atau ayat Alquran?pertanyaan jujur ni, siapa tahu, tolong jawabkan.
-yang lawaknya mereka menggunakan hadith "berpeganglah pada sunnah" untuk hujah membolehkan perarakan maulidurrasul. hurm, sambutan maulud adakah dalam sunnah?juga pertanyaan ikhlas.

inilah orang kita, sambutan maulud nabi yang ragu2 nas dikecoh-kecohkan. bukankah isu anak muda tinggal solat, anak gadis bertudung jarang berbaju ketat yang patut diketengahkan dan dihangatkan media?ini sudah clear lagi terang bersuluh arahannya dalam quran.

trend politik malaysia masa kini, adalah untuk bangkitkan isu agama.

maaf emo. post ini bukan sekadar mahu kutuk pihak atasan. tetapi kita di bawah, mari lakukan yang wajib, tinggalkan yang shubhah, dan berhati-hati dalam setiap amalan. bukankah itu taqwa?

13 comments:

  1. bukan ke kalau tak silap sambutan maulud nabi tu bida'ah ?

    ReplyDelete
  2. bg aku, yes. maka kalau tg nik aziz, dr maza n krjn penang tak bg statement melarang perarakan ni pun, aku mmg tak sambut. wallahua'lam bissawab.

    ReplyDelete
  3. Hurm.. sedihnye bila orang cakap macam tu. Well, for me.. maulud nabi memang besar.. tapi sambutan maulud nabi is not besar. Menyambut dan menyediakan diri untuk ramadhan lebih besar dari menyambut maulud nabi..

    I wonder why he write it like that.. hurm.. mumbling..

    ReplyDelete
  4. tak pe tiqah, yg penting kita tau mana yg betul, mana yg salah.

    but kte terkejut juga ngan post the "respected figure" tu.hu.*geleng2 pale*

    ReplyDelete
  5. hoho.

    ko buat aku yg rs ngantuk ni jadi segar . memula aku igt ko quote benda ni dari suratkhabar or ahli politik tertentu which aku malas nak percaya as aku tau banyak simpang siur mereka kot . tapi , lepas bangun tidur , baca from blog penulis tu , aku mcm , peh , dia penulis yang aku minati . aduh . sedih .

    "Saya akan memberikan sebab lojik mengapa bulan Maulud amat besar berbanding bulan Ramadhan."<--dah macam Mu'tazilah pula bunyi nya .

    ReplyDelete
  6. minat jugak. erm, mungkinkan tulisan ni memburukkan dia?niat hanya nak tunjukkan artikel dia. maybe patut padam link?

    ReplyDelete
  7. entah , pada aku , bukan buruk kan kot , at least klu ada org yang tahu cara menegur dia dengan betul , apa salah nya biar dia baca . (nobody is perfect) . aku tak de la sampai tahap benci dia . mungkin kalau betul artikel yang dia tulis tu salah , aku just benci apa yang dia tulis tu , not dia .

    ReplyDelete
  8. Coming from FT, this is no news, korang je yg tak kenal die. Tak pyh layan la.

    ReplyDelete
  9. saya suka bottom line awak.
    sometimes we're too caught up dengan perkara2 ni, smpai lupa yg rukun Islam tu sndiri belum tertegak spnuhnya.
    seems like the core isnt clear enough. huuu

    ReplyDelete
  10. ini mind opening utk sayalah. thanks =D

    ReplyDelete
  11. atiqahmohammadkhuzainiFebruary 19, 2010 at 12:05 PM

    1st:skdr share nasihat naqibah ku smlm, dia itu masih muslim, jangan sembarangan kutuk.

    2nd:usul ke 5 dari usul 20 hassan albanna is pasal ketua. ketua memang berhak untuk mengeluarkan pendapat bagi perkara yg tiada nas hukum dari alquran(and org lain kena follow). cuma masalah kita kat sini, ketua yg mana kita ikut. hurm.

    3rd:a note to self, seharusnya tidak timbul isu menyalahkan segalanya pada pemimpin, kalau sudah faham maratib amal. mahu msyrkt dan daulah, perlulah wujud individu muslim dahulu. thus, aslih nafsak wad'u ghairak.

    ReplyDelete
  12. suka post ini.
    ustaz berpesan tempoh hari,
    kalau ikut fiqh, memang bid'ah.
    tapi untuk dakwah, sesuatu yang menguntungkan.

    kerana, berapa ramai je umat malaysia yang benar mengenali nabi, apatah lagi mencintai?

    ReplyDelete
  13. atiqahmohammadkhuzainiFebruary 27, 2010 at 10:46 PM

    to anon:baca byk kali baru faham.
    betul2, gunekan segala peluang yg ada i guess?

    ReplyDelete