Saturday, March 12, 2011

bonded over palestine

bismillah,
sedang buat kerja di computer lab. tapi work group, maka aku dan rakan-rakan berkerumun pada satu komputer sahaja. komputer yang aku login, dibiar sahaja terbuka.

datang kawan rapat ida, yang memang sudah diperkenalkan formally pada aku. tapi kami tidak pernah bertegur sapa. sekadar senyum, atau angguk dari jauh.

tiba-tiba, dia duduk di komputer aku. dan kebetulan, palestinkini terpapar. dia tanya dengan penuh intense, "what is this?" aku dah mula cuak, tak tahu apa pegangan dia tentang palestin, kerana dia bukan muslim. maka mengharapkan ida atau noor yang lebih rapat dengan dia akan menjawab. tapi masing-masing kata, "i don't know, that is atiqah's." (without even looking at what website she was referring to.

saya mula berdalih-dalih. "nothing, it is just news"
dia:what does it say?
saya:oh it's about palestine.
noor and ida:she could probably tell that. >,<
saya:erm it says gaza's border is now open.
dia:oh really?that's good.
saya:but only for certain construction items.
dia:i want to go back. i really do. i'm desperate to go back.
saya:ida! dia orang sana?!

maka dia mula buka cerita. dia buka satu website, website hotel di palestin. mewah sungguh hotel itu! sangat-sangat mewah, think palace of golden horses. ok exaggeration. maybe on a much much smaller scale. and she started showing pictures. "this is where i used to...we used to stay here if we are too lazy to go back home. oh look look this is where we would...". "we only allow legally married couples to stay. once i had to say no to a couple who were carrying a baby, because they failed to show documents".
"we also forbid guns. one time a guy came in, handing over guns to me to keep in the safe. they were heavy!"

her father is the owner of that hotel. sampai sekarang. but they suffer more loss than profit, due to the dead tourism sector.

dan dia mula bercerita tentang kali terakhir dia pulang. it was 5 years ago. satu ketika, mereka terperangkap di border. maka terpaksa bermalam hampir dengan kawasan israeli settlement. katanya, malam tu, bunyi tembakan setiap masa. bunyi 'mercun', setiap masa. langit sentiasa cerah, sekejap dengan warna biru, merah, kuning dan sebagainya, cahaya dari you know what.

mereka banyak travel disana. pernah, mereka kembali ke tempat mereka menginap seminggu sebelumnya, only to find atap rumah itu sudah berlubang, di bom. nenek dan saudara-saudaranya masih di sana. dia mahu pulang.

bila dia bercerita, dengan mata yang mula berair, i couldn't help but menyampuk. tanya dengan lebih banyak. kataku, "i can't imagine being you", dan dia kata, tidaklah dia bersyukur dan suka sahaja menjadi palestenian.

over this issue, we bonded. later that day, aku terserempak dengannya, and i was alone without noor or ida. and we talked, like we've known each other for long. padahal selama ini, kalau aku jumpa dia sorang-sorang, pasti sekadar senyum cuma, masing-masing malu untuk mula perbualan.

palestine connects people. the way 'aqidah does? wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment