Tuesday, April 3, 2012

hijrah

bismillah,
 
dibacakan dan membaca kisah hijrah sejak kecil. tidak pernah benar-benar terharu atau terkesan dengan pengorbanan Rasul saw dan sahabat-saw radhiyallahu'anhum tinggalkan mekkah (tanpa tahu bila boleh kembali semula!!!) semata-mata untuk preserve islam. demi Allah. supaya sampai pada kita.

Sehinggalah, suatu hari di musim Fall yang lalu...

Aku mendapat berita dari landlady, aku perlu segera mengosongkan bilikku untuk pemeriksaan mengejut cityhall. Sudahlah tika itu baru sudah melengkapkan segala hiasan dan peralatan yang perlu dalam bilik (and i put a lot of time and effort and emotions in that).

Bilamana terpaksa 'sepah'kan segala yang baru disusun, terpaksa cabut segala yang dipasang, dan terpaksa menumpang bilik teman serumah yang lain untuk jangka waktu yang tidak diketahui.

sungguh, aku merasakan sangat berat. padahal hijrah masih dalam rumah sendiri. baru faham, sangat berat sebenarnya dapat panggilan adhoc, untuk tinggalkan semua barang dan hijrah dengan segera.

appreciate kisah hijrah please?

dan tiada apresiasi yang lebih baik melainkan dengan buat apa yang Dia suruh, dan apa yang baginda saw tinggalkan bukan?

2 comments:

  1. Huuuu beratnya rasa. :( Sebab kena kosongkan bawah tu lepas dah siap2 kan semua. Tengok dari effort farah dulu (sebab tak tahu awak susun bawah tu macam mana). Memang orang dari cityhall datang ke last2?

    ReplyDelete
    Replies
    1. datang2, dia puji bagusnya takde org duduk bawah :D haha.

      shirley ngn husband dia dtg tlg kite angkat sume yg berat. n after inspection pun shirley dtg tlg kita angkat2 balik... alhamdulillah :)

      Delete