Sunday, November 3, 2013

dynamo

dynamo dan basikal. kayuh kuat2, your himmah generates your own light. Allah beri pd org yg mujahadah!

batu besar itu perlu dialihkan. makanan tidakkan terbang pada kita. bila berhenti cuba mengalih, matilah di situ.

tengok salman alfarisi! dia go thru 3 agama tanpa lelah!

bila obses pada mtlmt akhir, kita akan perlu rehat, but will never quit. mana mungkin putus asa atau putus harap pada Allah. that isnt an option! macam mana blh give up? sambil-sambil give up tu Allah terus-terus beri nyawa dan kehidupan!


prasangka pada Allah adalah jahiliyyah yang besar!

pertama-tama sekali untuk generate dynamo itu tadi, ikhlas lah pada Allah swt. itulah himmah yang akan sangat kuat, dan kekal. (bukan untuk bersama makhluk, untuk merasa sweet2, untuk merasa selamat bila bersama gerabak).


back to tafsir 3 qul. annas, ujian dalaman, syaitan tusuk-tusuk dari dalam. alfalaq, ujian luaran, syaitan tusuk-tusuk dari luar. alikhlas. semata-mata kerana Allah!

tummuhat yang kekal datang dari keikhlasan lillahi taala, bukan yang datang dari peluang membuat amal/being in the moment/berada beramai-ramai.

banjir.

"ini bukan kerja sukarela yang dilakukan oleh pelaku dakwah. Tetapi ini adalah tugas yang pasti dan mengikat, yang tidak dapat lari dari menunaikannya. Ini bukanlah kesenangan peribadi untuk menyampaikan petunjuk dan kebaikan kepada manusia, tetapi ini adalah persoalan yang sangat luhur yang tidak mungkin dia berpaling dan meragukannya."  
- komentar Sayyid Qutb dalam Fi ZilalilQuran surah aljinn ayat 22-23. 

No comments:

Post a Comment