Tuesday, March 7, 2017

Jangan biar anak membesar macam singa

Ibu

Siapa paling berhak mendapat kebaktianku? Ditanya kepada rasulullah saw.

Ummuk
Thumma man?
Ummuk
Thumma man?
Ummuk
Thumma man?
Abuuka.

Kenapa tinggi sgt?

Mengandung pun dah wahnan ala wahnin. Peluang mendapat pahala yg luar biasa! Sbb ganjaran selari dgn kesusahan yg dihadapi. Maka beruntunglah wanita, peluang yg tidak diberikan kepda lelaki.

Rasulullah sendiri kata nikahilah tazawwaju wanita yg boleh melahirkan (alwalud), yg boleh beri kasih syg (alwadud)

Mesti buat program utk anak. Jgn biar dia bkembang begitu je. Mesti buat perancangan n visi apa nak dicapai.

Anak jd hafiz umur berapa.

Kalau biar shj, tarbiyyatulashbal. Mak ayah singa, anak automatik jadi singa.

Umar alkhattab kata anak mu lahir bukan di zamanmu. So mmg perlu perancangan.

Tadika dah hafal half juz amma. Sambil main dlm kereta everywhere! Masa dlm kereta sgt berharga. Dlm kete je dah berapa jam. Ulang sampai 30.

Masuk drjh satu khatam quran. Inshaallah mudah ilmu lain masuk.

Jgn sia2kan life anak kita. Masa emas akan berlalu.

Kalau anak x smgt, ajak anak org lain. Or visualize hadiah yg akan dpt. Or bagi berenang.

Ayah imam shafie meninggal tika dia 2 tahun. 7 tahun dah hafal quran. 9 tahun hafal hadith.
14 tahun jd mufti.

Imam ahmad b muhammad b hanbal. Usia 3 tahun ayah meninggal. Dididik ibu juga. Hafal quran 15 tahun. Lepas itu hafal hadith. Imam shafie gurunya, testified tiada yg lebih hfal hadith di bgnn ini dari imam hanbal.

Imam bukhari juga kematian ayah waktu 3 tahun.

Rabiaturra'yi. (Tabiin). Ditinggalkan ayahnya 30 tahun dgn 30,000 dinar. Ibu dia sekolahkan jadi ulama besar. Ayahnya pulang singgah di masjid nabawi, ada ulama besar.

Malik bin anas, imam abu hanifah, sufyan atthaury, layth, auzaie, semua berguru dengan dia.

Al ummu madrasatun. Jika kau siapkan ibu dgn baik, maka rngkau menyiapkan satu bangsa. Penyair mesir.

Tarbiyah ruhiyah
-luqman 13.
Boleh je cakap jgn kat anak, tapi beri sebab! (based on ayat ni)

-sex education:Bgtau ni mak je boleh pegang

-tsaqafah: yg pertama adalah alquran. Sbb once terlepas certain usia, susah nak kejar.

Lps tu ustaz cdg bahasa. Arab, mandarin. Yg lain boleh selepasmya.

-akhlak,adab. Termasuk ajak aurat ibu bapa pada anak.
10 tahun kena pisah tidur.
Anak perempuan mesti pakai seluar panjang
Pastikan kehalalan makanan anak kita, halal perkara dan cara dapat.

Panduan Tarbiyah baca surah luqman.

Dialog dgn anak dlm quran yg paling banyak adalah dari ayah. Jadi both perlu main peranan dan sepakat.

#notakatibah #raw #ustazpks #ydppksselangor

1 comment:

  1. Assalamualaikum wr.wb mohon maaf kepada teman teman jika postingan saya mengganggu anda namun apa yang saya tulis ini adalah kisah nyata dari saya dan kini saya sangat berterimah kasih banyak kepada Mbah Rawa Gumpala atas bantuan pesugihan putihnya tampa tumbal yang sebesar 15m kini kehidupa saya bersama keluarga sudah sangat jauh lebih baik dari sebelumnya,,saya sekaran bisa menjalanka usaha saya lagi seperti dahulu dan mudah mudahan usaha saya ini bisa sukses kembali dan bermanfaat juga bagi orang lain,,ini semua berkat bantuan Mbah Rawa Gumpala dan ucapa beliau tidak bisa diragukan lagi,bagi teman teman yang ingin dibantuh seperti saya dengan pesugihan putih bisa anda hubungi di no 085 316 106 111 jangan anda ragu untuk menghubuni beliau karna saya sudah membuktikannya sendiri,karna Mbah tidak sama seperti dukun yang lain yang menghabiskan uang saja dan tidak ada bukti sedankan kalau beliau semuanya terbukti nyata dan sangat dipercay,,ini unkapan kisah nyata dari saya pak Rudi di semarang.Untuk lebih lenkapnya silahkan buka blok Mbah di 🐣PESUGIHAN PUTIH TANPA TUMBAL🐣

    ReplyDelete